Sunday, September 5, 2010

MEROKOK

      Tabiat merokok merupakan suatu fenomena masyarakat di mana kewujudannya boleh ditafsirkan dari pelbagai aspek. Antaranya ialah aspek sosiobudaya, psikologi, persekitaran, pengaruh iklan dan aspek pengaruh sosial. Kita dapat melihat orang yang merokok di merata-rata tempat sama ada di kampung, bandar dan sebagainya. Perokok sentiasa mempertahankan kepercayaan bahawa merokok mempunyai kebaikannya sendiri. Contohnya dapat memberi tumpuan perhatian yang lebih baik, keupayaan berfikir yang lebih tajam, dapat mengurangkan tekanan, ketegangan dan juga akan berasa lebih tenteram, tetapi perokok ini tidak mengambil kira tentang kesan dan akibatnya selepas merokok.

      Kandungan dalam rokok adalah berbahaya. Setiap batang rokok yang dinyalakan akan mengeluarkan lebih daripada 4000 bahan kimia beracun yang akan membahayakan perokok ataupun orang sekelilingnya dan boleh membawa maut iaitu 200 daripadanya ialah toksik dan 63 lagi boleh menyebabkan kanser dan dikenalikan sebagai karsinogen. Dengan ini, setiap sedutan daripada rokok tersebut merupakan satu sedutan maut. Di Malaysia, merokok menyumbang kepada lebih 10,000 kematian setahun. 30% daripadanya adalah disebabkan oleh 10 jenis kanser iaitu kanser paru-paru, kanser esofagus, kanser mulut, kanser pankreas, kanser tekak, kanser pundi kencing, kanser serviks, kanser buah pinggang, kanser kolon dan kanser perut. 50% kematian berpunca daripada sakit jantung dan strok dengan pecahan 25% masing-masing. Menurut Dr. Sallehudin, lebih 100,000 perokok akan dimasukkan ke hospital kerajaan di seluruh negara akibat penyakit sakit jantung, kanser dan penyakit sekatan pulmonari kronik (COPD) dan lebih penting, negara mengalami kerugian kira-kira RM20 billion setahun untuk menanggung kos rawatan dan kehilangan produktiviti.

      Di antara kandungan asap rokok termasuklah bahan radioaktif (polonium-201), dan bahan-bahan yang digunakan di dalam cat (Acetone), pencuci lantai (Ammonia), ubat gegat (Naphthalene), racun serangga (DDT), racun anai-anai (Arsenic), gas beracun (Hydrogen cyanide) yang digunakan di “kamar gas maut” bagi pesalah yang akan menjalani hukuman mati, pelarut industry (Toluidine), bahan api roket (Menthanol), minyak pemetik api (Butane) dan banyak lagi. Namun begitu, racun yang paling penting ialah Tar, Karbon Monoksida dan Nikotin.
      Tar mengandungi sekurang-kurangnya 43 bahan kimia yang diketahui akan menjadi penyebab kanser karsinogen iaitu bahan yang akan menghasilkan barah atau kanser. Bahan seperti benzopyrene iaitu sejenis polycyclic aromatic hydrocarbon (PAH) yang telah lama disahkan sebagai agen yang memulakan proses kejadian kanser.

       Karbon Monoksida merupakan gas beracun yang biasanya dikeluarkan oleh ekzos kenderaan. Gas beracun monoksida akan menjejaskan bekalkan oksigen ke tisu-tisu sehingga ianya menjadi terencat. Jika paras karbon monoksida di dalam badan melebihi 60%, maka ini boleh menyebabkan kematian. Apabila racun rokok itu memasuki ke dalam tubuh manusia atau tubuh haiwan, maka ianya akan membawa kerosakan pada setiap organ di sepanjang laluannya, iaitu bermula dari hidung, mulut, tekak, saluran pernafasan, paru-paru, saluran penghadaman, saluran darah, jantung, organ pembiakan, sehinggalah ke saluran kencing dan pundi kencing iaitu apabila sebahagian dari racun-racun itu akan dikeluarkan dari badan.

      Nikotin, seperti najis dadah heroin, amfetamin dan kokain akan bertindak balas di dalam otak dan akan mempunyai kesan kepada sistem mesolimbik yang menjadi punca utama penagihan. Mengikut saintifiknya, nikotin merupakan sejenis najis dadah, seperti yang telah diiktiraf oleh dunia perubatan. Sindrom ketagihan terhadap nikotin yang ditunjukkan dengan gejala gian, tolerans dan tarikan, adalah mungkin lebih hebat berbanding najis dadah. Seseorang yang kehabisan rokok, kadangkala akan mengalami gangguan emosinya atau dalam keadaan yang amat tertekan sekali. Jadi untuk meninggalkan tabiat merokok untuk selamanya adalah amat sukar bagi sesiapa yang telah terjerat dengan ketagihan merokok kecuali dengan ikhtiar yang serius dan kehendak Allah jua. Nikotin juga merupakan punca utama risiko serangan penyakit jantung dan strok. Lebih kurang satu perempat mangsa pesakit jantung adalah hasil punca dari tabiat merokok. Di Malaysia, penyakit sakit jantung merupakan penyebab utama kematian sementara strok adalah pembunuh yang keempat.

      Golongan-golongan perokok ini mempunyai sebab-sebabnya sendiri untuk merokok. Antaranya ialah untuk menghilangkan kebosanan, menghilangkan perasaan kesepian, untuk meredakan tekanan, rokok mudah diperolehi atau dibeli, merokok adalah menyeronokkan, merokok ialah kelakuan yang lumrah dalam masyarakat, merokok untuk berjaga hingga lewat malam, dipengaruhi oleh rakan-rakan, untuk mendapatkan nikmat merokok dan disebabkan oleh ramai orang dalam komuniti merokok. Oleh disebabkan golongan perokok ini mempunyai sebab-sebab tersendiri untuk merokok, maka secara tidak langsung, perokok ini tidak terfikir akan kesan-kesan asap rokok yang akan mendatangkan kesan negatifnya terhadap diri sendirinya, orang di sekelilingnya perokok itu, isterinya malah terhadap anak-anaknya. Asap rokok yang dihidu oleh perokok atau sesiapa yang berada di sekelilingnya, akan memasuki rongga mulut dan hidung melalui kerongkong ke paru-paru. Kandungan asap rokok ini akan menyebabkan kerosakan tisu di sepanjang perjalanan di ruang ini, maka ia akan menyebabkan pelbagai penyakit di mulut, kerongkong, paru-paru dan barah. Selain itu, kesan asap rokok terhadap isteri perokok ialah isteri perokok akan lebih terdedah kepada kanser dan akan mengurangkan kesuburan serta putus haid yang awal. Kesan-kesan asap rokok terhadap anak perokok pula akan menyebabkan tumbesaran terbantut dan risiko mendapat serangan asma.

      Rawatan boleh dijalankan untuk perokok yang telah merokok sejak bertahun-tahun dan agak sukar untuk berhenti secara mengejut dengan menggunakan BAE Synergy Touch. BAE Synergy Touch boleh mengurangkan kesan bahaya rokok dengan meneutralkan bahan aktif rokok. BAE Synergy Touch berperanan untuk mengurangkan tahap tar dan nikotin rokok. BAE Synergy Touch ialah sekeping kain kapas yang disebatikan dengan BIO- Activated Energy (BAE) dan di lapik dengan lapisan nipis logam keemasan.

      Oleh itu, bagi perokok yang telah menghentikan tabiat merokok akan membawa banyak faedah sama ada terhadap diri sendiri ataupun orang di sekelilingnya. Antaranya ialah dapat hidup dengan lebih lama kerana memiliki tubuh yang lebih sihat, dapat meningkatkan kecergasan, dapat menghindari racun serta dapat menjadi teladan yang baik kepada anak-anak tersebut.

      Kesimpulannya, dalam rokok terkandung pelbagai jenis racun yang amat berbahaya kepada semua pihak. Jadi hindari daripada menjadi salah seorang perokok tersebut dan berhentilah merokok untuk melahirkan generasi yang lebih sihat.

No comments:

Post a Comment